Slide1

Skialpo - ledolezecký kurz v Roháčích

Icon FB share

Ledolezectví, skialpinismus a pohyb v zimních horách vyžaduje odborné znalosti, proto je důležité se v těchto adrenalinových aktivitách pořád zdokonalovat a rozvíjet :-).

Pro Jirku, Davida, Adama a Toma jsme připravili intenzivní kurz těchto aktivit v naší oblíbené lokalitě v Západních Tatrách, kde jsou ideální podmínky pro kurzy tohoto typu. Máme zde dobré zázemí pro zimní kurzy na chatě horské služby Alpiny, vedle Žiárské chaty.

Startovali jsme v sobotu brzy ráno z Prahy a příjezd do Roháčů byl naplánovaný na 13:00. Po rozdělení materiálu jsme se vydali pohodovým tempem na Žiárskou chatu, kde na nás už čekal Roman, profesionální záchranář, gestor pro záchranu v lavinách HZS a instruktor skialpinismu, aby nám poodhalil tajemství ledolezectví.

V neděli bylo zataženo, ale to nám nebránilo, abychom zahájili první ledolezecké školení na ledech poblíž chaty. Účastníci si vyzkoušeli vrtání ledovcových šroubů, lezení na prvním konci lana, tvorbu štandů. Vše v reálných podmínkách na cvičném ledopádu. Večer následovala přednáška o ledolezeckých stylech a jejich využití v praxi.

V pondělí jsme se přesunuli do Jalovecké doliny, kde na nás čekal 150 metrový ledopád. Teplota kolem nuly nám sice radost nedělala, ale ledu na trénink bylo dostatek, takže jsme se pustili do této výzvy s chutí. Všichni fungovali na 120%, chyby nebyly povoleny. Za odměnu nám byl super pocit z dobře odvedené práce a získané zkušenosti. Večer zasloužené pivko a příprava na další den!

Úterní ráno se pomalu probouzelo do krásného dne a my s ním. Tento den byl naplánovaný výlet na skialpech do Smutného sedla, pod kterým byly natečeny parádní ledy! Lezení v krásném ledu a nádherné výhledy na Nízké Tatry nás provázely celým dnem! Každý večer probíhaly přednášky a inspirující videa ze světa hor. Na dnešek byl vybrán drsný snímek o mixovém lezení na Ben Nevis ve Skotsku.

Středa nás opět přivítala krásným počasím a ideálními podmínkami pro skialpovou túru na Malého Mnicha nad Smutným sedlem. Do Smutného sedla jsme dojeli na skialpech a odtamtud jsme se vydali na mačkách a s lezeckými cepíny na dvoutisícový vrcholek v mixovém terénu. Krásné výhledy na ostrý hřeben Západních Tater byl fascinující :-). Odpoledne jsme se věnovali lavinové problematice, zkoušeli jsme testovat sněhovou pokrývku, vyhledávat s lavinovým vyhledávačem a další důležité dovednosti pro bezpečný pohyb v lavinovém terénu.

Čtvrtek byl velmi oblačný, z nebe padal bílý prach a my se vydali pod Žiárské sedlo do mixových terénů nacvičovat pohyb a jištění. Roman, který Roháče zná jako své boty nás zavedl do ideálních žlabů, kde kluci slaňovali, lezli, tvořili štandy z různých prvků – skála, led, kosodřevina, sněhové kotvy atd. Večer nás čekal film Asgard Project o lezení bigwallů na Baffinově ostrovu.

Poslední den jsme nacvičovali pády s cepínem a brzdění. Jištění před štandy a tvorbu kladkostrojů při pádu do ledovcové trhliny. Ve 14:00 jsme sbalili svoje 30-kilové batohy a frčeli na parkoviště a zpět do ČR. Celý kurz byl velmi intenzivní a účastníci se naučili vše potřebné k samotnému pohybu v zimních horách.

Díky všem za spolupráci, též instruktorům Romanovi a Tomovi za dobře odvedenou práci